DANMARKS OUTDOOR HOVEDSTAD

VI VIL TILTRÆKKE OUTDOOR-ENTUSIASTER FRA NÆR OG FJERN

I Danmarks Outdoor Hovedstad skal naturen, outdoorevents og faciliteter af højeste kvalitet i endnu højere grad understøtte erhvervslivet. Koblingen af natur, outdoorevents og faciliteter giver god økonomisk mening. Branding af kommunen som Danmarks Outdoor Hovedstad vil få kunder i butikkerne, nye borgere til kommunen og dygtige medarbejdere til virksomheder.

Ambitionerne er store i Danmarks Outdoor Hovedstad. Det er de, fordi oplevelser i det fri er en uundværlig del af det gode liv for rigtigt mange mennesker. Og fordi et spændende friluftsliv og gode outdoorfaciliteter gør kommunen attraktiv at bo i, attraktiv at drive virksomhed i og attraktiv at besøge for turister.

Mulighederne i vores kommune er unikke.

Der er ikke andre steder i Danmark, hvor byer, søer, åer, skove og bakkede landskaber smelter sammen, som de gør det her. Fra bakkelandskabet ved Gjern til hedelandskabet ved Vrads. Fra de store skovområder i Kompedal plantage til labyrinten af søer omkring Silkeborg. Og fra søerne Tange og Hinge til de kulturhistoriske fortællinger fra Hærvejen og Gudenåen.

Det er ikke underligt, at kernefortællingen om vores kommune for rigtigt mange handler om vores fantastiske natur.

Byrådet bakker op om Danmarks Outdoor Hovedstad. Og vil at det lokale erhvervsliv skal være en hjørnesten i hovedstadens fundament. I kommunes udviklingsstrategi sætter byrådet kursen for hele kommunen frem mod 2030. Her står der, at kommunen skal arbejde med at udfolde de erhvervsmæssige potentialer i Danmarks Outdoor Hovedstad. Outdoor skal være en del af Silkeborg Kommunes erhvervsidentitet og brand.

Erhvervsmiljøet for små og mellemstore outdoorvirksomheder skal vækste. Flere outdoorvirksomheder skal vælge at etablere sig i Silkeborg Kommune. Outdoorturismen skal voksne, og der skal sælges flere overnatninger. Og alle virksomheder, erhvervsforeninger og -netværk skal bruge outdoor til forretningsudvikling, tiltrækning af nye medarbejdere, markedsføring mm.

Mange virksomheder bruger allerede brandet Danmark Outdoor Hovedstad med stor succes. Men flere skal med ombord. Visionen om at gøre outdoor til en del af vores erhvervsidentitet og bruge outdoor som løftestang til at skabe vækst kan nemlig kun ske, hvis vi hjælper hinanden. Outdoorarena er sat i verden for at sætte fart på den rejse – og for at hjælpe lokale virksomheder med at byde ind i visionen om Danmark Outdoor Hovedstad. ◼